Ce este cardul naţional de sănătate?
Cardul de sănătate CEAS este un proiect de interes naţional care are ca scop principal transparentizarea şi eficientizarea fondurilor utilizate în sistemul de asigurări sociale de sănătate. Cardul naţional de sănătate este codul de acces pentru toate sistemele informatice ale CNAS. El este instrumentul de confirmare a prestării tuturor serviciilor din sistem (PIAS).
Ce conţine cardul?
Cardul naţional de sănătate primit de asigurat conţine doar datele de identificare ale asiguratului.
Informaţiile minime care pot fi accesate de pe cardul naţional de asigurări sociale de sănătate sunt următoarele:
a) numele, prenumele, precum şi codul numeric personal ale asiguratului;
b) codul unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate;
c) numărul de identificare al cardului naţional.
Cine intră în posesia cardului naţional de sănătate?
Persoanele asigurate cu vârsta de peste 18 ani vor primi cardul naţional de sănătate.
Copiii cu vârsta de până la 18 ani beneficiază de servicii medicale gratuite conform legii.
Cum intri în posesia cardului naţional de sănătate?
Procesul de distribuire a cardului naţional de sănătate se realizează după graficul stabilit în contractul-cadru şi în contractele subsecvente încheiate de CNAS şi casele de asigurări cu CN Poşta Română.
Cardul este distribuit personal de către factorul poştal în baza unui act de identitate şi a semnăturii de primire. Poştaşul face cel puţin două vizite la domiciliul asiguratului şi, în cazul în care acesta nu va fi găsit acasă, îi va lăsa un aviz poştal pe care va fi menţionată perioada în care asiguratul poate să ridice cardul de la oficiul poştal.
Procesul de tipărire şi distribuire a cardului naţional de sănătate este continuu pentru persoanele care împlinesc vârsta de 18 ani şi/sau dobândesc calitatea de asigurat ulterior momentului distribuirii iniţiale.
Cum activezi cardul de sănătate?
Activarea cardului de sănătate se face la orice furnizor de servicii medicale (cabinet de medicină primară, spital, ambulatoriu, laborator) la care asiguratul va apela prima dată după primirea cardului. Nu este necesar ca asiguratul să meargă special la medic pentru activarea cardului.
Operaţiunea de activare durează maxim 30 de secunde şi constă în înlocuirea codului pin iniţial al cardului (000) cu un cod pin din patru cifre ales de asigurat, pe care acesta nu trebuie să îl divulge. Codul pin rămâne în proprietatea asiguratului, la fel ca şi cel de la cardul bancar.
Cum utilizezi cardul de sanatate?
Odată activat, cardul de sănătate va fi prezentat ori de câte ori asiguratul apelează la furnizorii aflaţi în contract cu casa de asigurări de sănătate pentru servicii medicale sau farmaceutice. Furnizorul va introduce cardul în cititor, iar asiguratul va tasta codul pin.
Utilizarea cardului reprezintă dovada că asiguratul a fost prezent la furnizorul de servicii medicale. În acest fel se validează serviciul de care a beneficiat, în vederea decontării din fondul de asigurări sociale de sănătate.
Pentru serviciile medicale de urgenţă nu este necesară utilizarea cardului de sănătate. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acordă atât persoanelor asigurate cât şi celor neasigurate.
Cum obţinem un nou card de sănătate?
Asiguraţii care au primit carduri naţionale de asigurări sociale de sănătate cu date personale eronate sau au pierdut/distrus acest document, vor solicita eliberarea unui nou card la casa de asigurări de sănătate în evidenţa căreia se află. Asiguraţii vor primi cu titlu gratuit noul card de sănătate în situaţia în care cardul conţine date eronate.
In cazul pierderii/distrugerii cardului iniţial asiguraţii vor plăti contravaloarea serviciilor de producţie şi distribuire prin poştă a noului card. Plata pentru tiparirea cardului duplicat, in suma de 19,64 lei se va face la sediul casei de asigurări în evidenţa căreia se află asiguratul sau prin serviciile bancare, cu mentionarea pe ordinul de plata a CNP-ului si numelui persoanei pentru care se plateste cardul duplicat, CUI CAS Neamt 2613087, Cont nr. RO70TREZ4915005XXX000125, deschis la Trezoreria Municipiului Piatra Neamt
Adeverinţa de înlocuire a cardului de sănătate
În cazul solicitării unui nou card de sănătate, până la primirea acestuia, asiguratul va beneficia de servicii medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate în baza unei adeverinţe de înlocuire a cardului de sănătate, valabila pana la tiparirea cardului duplicat.
De asemenea, pentru asiguraţii care refuză primirea cardului de sănătate din motive religioase sau de conştiinţă, în baza unei cereri în care se expun motivele refuzului, casa de asigurări de sănătate va elibera adeverinţa de înlocuire a cardului de sănătate, valabilă trei luni de la eliberare.